Friday, December 2, 2011

Novel

Assalamualaikum...
Malam nie.sejuk sangat sebab hujan kat sini.
Hurm....cuti-cuti macam nie banyak betul erk kenduri kahwin??
Hehe...sebenarnya..aku tak nak citer pasal kenduri kahwin pun malam ni..
Hurm..sat..sat..ari ni aku terkejut tengok berita..
Kajang banjir...
Mungkin ada hikmah disebaliknya..atau iktibar yang perlu kita ambil..
Jangan buang sampah merata-rata..ye..
Err...Entri kali ni..aku nak citer pasal hobi aku sebenarnya..
Aku  minat baca novel
Senorok tau baca novel.. 
Antara novel yang best..

Aku mula start minat ni masa aku tingkatan 3
Masa tu budak-budak lagi..
tapi memang best baca novel.
Dari novel la aku belajar tulis KARANGAN panjang menjela-jela..
 masa exam SPM.
Sebenarnya membaca novel banyak membantu aku dalam memperbaiki penulisan..
tapi x la baik mana pun..
Mengarut jugak aku tulis masa exam SPM sebenarnya...
Novel ni ada macam-macam ending ..
Masa aku budak-budak dulu,
kalau baca novel aku tak boleh terima kalau ending dia..
pasangan tu berpisah atau dah kahwin lepas tu cerai..
ataupun poligami.

Tapi bila dah matang sikit sekarang...
Aku mula menerima..Sebab aku sendiri mendengar cerita  rakan-rakan yang menghadapi situasi 
ibu ayah yang bercerai..
Dalam hidup ni..ada macam-macam ujian yang Allah datangkan..
Setiap insan lain ujian yang dihadapinya...
Masa aku form 5..aku mula terima..kadang-kadang penceraian akan berlaku 
kalau ibu ayah dah tak sefahaman lagi..
Anak-anak kene memahami..
Tapi berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul..
Aku  selalu juga dengar pengalaman dari kawan-kawan....
memang sedih..sebab banyak kesan buruk dari baik..
Mak ayah berebut nak hak penjagaan anak...
Ayah tak bagi nafkah untuk anak-anak..
Ayah bawa lari anak la...macam-macam masalah..
tapi kalau boleh..anak-anak mesti nak mak ayah 
diaorang hidup bersama hingga akhir hayatkan???
Semua orang kalau boleh tak nak berlaku penceraian..
Aku ada dengar ustazah dalam tv cakap..masa dalam rancangan al-Hidayah..
Ustazah tu cakap....semua orang tak nak berlaku penceraian dalam perkahwinan...
Kadangkala ada yang bertanya kenapa berlaku penceraian dalam perkahwinan aku????
Tapi ustazah tu cakap ..itu ujian Allah..
Kalau penceraian jalan yang terbaik ..nak buat macam manakan??
Alhamdulillah ..aku bersyukur kerana dilahirkan dalam keluarga yang 
bahagia...mak ayah aku masih bersatu..
tapi ada satu cerita tu aku bace...
lelaki tu sanggup ceraikan isteri pertama dia...
 isteri pertama dia mintak cerai sebab dia nak kawin dengan seorang perempuan
 iaitu bekas tunang lelaki tu dulu....
Sebenarnya bekas tunang lelaki tu yang ugut lelaki tu..
kalau lelaki tu tak nak kahwin dengan dia...
dia nak convert agama..lelaki tu pun terpaksa kahwin dengan perempuan tu..
sebab sayangnya lelaki tu dengan agama Islam..

Poligami...lagi la...aku no komen..
poligami satu isu sensitif..Siapa yang ada ibu ayah menghadapinya.
Mereka lebih tahu..baik buruknya.

Konklusinya..dari novel banyak yang boleh kita jadikan tauladan...
tapi bukan semua tau...
Aku rasa ramai perempuan yang suka baca novel..
Jadi jom kita share novel apa yang best???
sekian~~
=)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...