Monday, November 28, 2011

Rindu Terubat vS Keletihan

 Assalamualaikum..
Hurm..hari nie aku nak berkongsi tentang rutin harian aku bile cuti sem bermula..
Hari nie....seharian aku ke kebun tolong ayah metik buah...
Metik buah?????
pelikkan...???buah apelah ayah aku petik...
Sebenarnya ayah aku usahakan kebun sawit dia sendiri..jadi sebagai anak-anak..
aku ngan akak aku selalu tolong ayah....
Korang pernah tengok pokok kelapa sawit tak????
nie la reman(rupe) pokok kelapa sawit..hehe

Itulah rupe pokok kelapa sawit.....
Sebenarnya...aku tak la terdaya nak tolak buah kelapa sawit tu...
Lelaki je daya tolak...
Aku gi kebun tolong buang pelepah sawit ngan kutip buah gugur je..or..ada orang panggil buah perai kot.....kalau x silap aku la kan...
Nanti aku tunjukkan macam mane rupe buah perai...
Terlanjur aku dah bercerita pasal pokok kelapa sawit nie...
Apa kata kite belajar sains pertanian sikit...

Antara kelebihan pokok kelapa sawit:
-Daun dia boleh diproses dan dijadikan bahan makanan ternakan
-Buah dia boleh buat minyak masak la kan
-Umbut dia boleh dimakan
-Pelepah pula boleh dibuat lidi penyapu
Sebenarnya dah 5 bulan aku x gi kebun....
Sejak sambung blajar di IPGKTB
Sebelum nie...2 minggu sekali aku mesti gi kebun..
Rindu sangat2 dengan kebun sawit ayah aku...
Bagi korang...mungkin x de apa2 pun...
Tapi  bagi aku....ianya memberikan banyak kenangan dan 
budi pada aku yang membesar bersamanya....
Bawah nie rupa buah gugur aka buah perai...=)


Aku seronok jalani kehidupan macam nie...
Sekurang-kurangnya...
Aku melihat sendiri bagaimana susahnya mak ayah besarkan aku..
Dan bagaimana susahnya seseorang nak dapatkan rezeki yang halal....
Terima kasih mak ayah....~~
Korang nak tahu tak??
Sebenarnya best tau gi kebun...dapat main air sungai...
Memancing...,..
Bawak motor laju2 dalam kebun pun x pea...
Sebab dalam kebun cuma kita dengan pokok jea..
Tak da la ganggu ketenteraman awam kan??
Seronok...udara pun segar....
Nanti korang cube la alami sendiri...
Ok..sampai sini je dulu post kali nie..
Sekian~~







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...