Wednesday, March 14, 2012

KOT plus CUTI

Assalamualaikum..
Hurm...ari nie aku nak cerita sikit pasal sukan kat IPG aku....mana tau korang pun pernah lalui pengalaman macam nie...Aku rase memang sume pernah kot..sebab life kat IPG lebih kurang macam sekolah sebab sume nak dididik jadi guru yang berkaliber..insya-Allah..

KOT atau Kejohanan Olahraga Tahunan Kali ke-16..telah berlansung dengan jayanya pada minggu lepas bersamaan hari Khamis, 8 March 2012..
Alhamdulillah ..aku diberi kesempatan untuk mengutip pengalaman menyibukkan diri dalam sukan di IPG..
Sukan di IPG memang seronok..macam kat sekolah rendah..ade lontar peluru, lompat jauh, lompat tinggi, lari-lari dan yang paling best sekali ialah tarik tali.

Setiap tahun, batch persediaan akan diwajibkan masuk semua acara..
Terutamanya perbarisan..Sebab senior sem 1PISMP keluar PBS iaitu Program Berasakan Sekolah selama seminggu..jadi tinggallah kami iaitu sem 2PPISMP dan sem 3PISMP yang wajib ambil bahagian..
Sem 5 pulak yang uruskan KOT nie..sem 7..aku tak tahu diaorang gi mana,..praktikum kot..sebab aku tak pernah pun tahu mana satu sem 7 sebab diorang seniorkan..mestilah busy..
Tapi KOT tahun nie agak kelam-kabut cikit disebabkan cuaca yang tak menentu je..Bila petang je hujan akan turun..so pengurusan agak terganggu tapi yang bestnye kitaorang tak yah turun latihan,.haha.

Masa KOT nie la kita nampak abang-abang & akak-akak sem 5 sangat nampak dah perwatakan cikgu diaorang..seronok je tgk diaorang..yang aku masih nie tercari-cari lagi macam mane nak kawal kelas, nak mengajar, dan yang paling penting ilmu yang nak diajarkan tu..mampu ke aku???nak tarik perhatian 29 orang dalam kelas pun punya la susah....semuanye hyper ....ish..ish..ish..4 tahun lebih lagi zai...Caiyok..!!!!Bak kata lecterur..4 tahun lagi teror la,,,Amin....Insya-Allah,...

Tahun nie ade macam2 gaya maskot untuk setiap rumah..tapi maskot untuk umah aku tersangat la kelakarnya..sampai aku pun x boleh nak berdiri tegak dalam perbarisan.. mana taknya abg GSTT tu boleh wat lawak sebelah aku..siap tanye dia kene bace ikrar ke??ekor dia nak putus ke???maunnye aku x gelak....tapi aku tak dapat nak masuk gambar sangat disebabkan lepas jea perbarisan ..hujan pun turun ...jadi x sempat la nak snap banyak gambar..lagipun phone aku tertinggal kat kampung..dlm phone je banyak gambar,,nie je antara gambar yang kawan-kawan aku ambik...sebab aku masuk perbarisan..macam mane nak ambik gambarkan??
Cikgu2 Sej yang bersemangat nak merentas desa sebab dpt baju baru..hehe
Ustaz BA & Roomateku yang jadi Ninja Turtle dan Puteri
Perbarisan rumah Dinamik..

Apapun... aku nak ucapkan tahniah buat senior yang dah berjaya handle KOT tahun nie...bukan mudah tau nak jadi cikgu....KOT selalunya diuruskan oleh senior sem 5 setiap tahun..kalau ok KOT maka tinggi la markah diaorang untuk GERKO tahun tu..

KOT tahun nie rupa semua macam baru balik kebun disebabkan padang yang berair....tapi apa-apa pun seronok menyokong senior-senior tarik tali...huhu..akhirnya berlansung la KOT tahun nie...lebih kurang dalam pukul 12.30 tengah hari..
Esoknya, kelas seperti biasa..tapi dah x kisah dah sebabnya sume excited nak balik...maklum la cuti seminggu..
Tahun nie kelas yang buat aku kecut perut ialah kelas Basic Math,...
sebabnya lecterur aku suruh tunjukkan cara mengajar yang sebenar dalam kelas..sedangkan aku dengan kawan2 ..baru jea setahun jagung...tapi dari situlah kami belajar untuk menjadi guru yang terbaik..terima kasih Puan Rosmah...sampai turn aku nanti..tak tahulah macam mane...harap-harap berjalan lancar la semuanya...masalahnye ..macam mane la nak handle wan ngan shen-shen yang banyak cakap tu..aiseh..tengok jea nanti ape jadi....
Sekarang aku dengan kawan-kawan tengah cuti..cuti dengan esaimen yang banyak tapi belum berusik...hihi..
Esok pulak hari yang dinanti-nanti buat senior aku tahun lepas...
Majlis Konvokesyen yang akan diadakan di PWTC...
Tahniah buat senior yang menjadi best student..dan tahniah buat senior-senior yang lain sebab berjaya tamatkan pengajian selama 5 tahun setengah kat maktab...lamanya 5 tahun tu erk.,.. apa pun selamat mengajar buat akak-akak n abg-abg walau di mana pun anda ditempatkan,..maklum la tahun nie..kebanyakkan senior Tuanku Bainun dipostingkan ke Sabah & Sarawak...hehe...jawabnye tahun  nie ramai la yang kahwin...

Sepanjang balik dari cuti tahun baru Cina sampai sekarang...Sebenarnya ade gak bende sedih jadi bulan nie...
Kawan aku yang sama-sama belajar kat sini kene hantar balik sebab x lulus paper subjek major..
Alahai..sedihnya hati..aku sentiasa doakan yang terbaik untuk diaorang..harap2 dapat la kitaorang belajar sama-sama lagi...walaupun berlainan kos..tapi kami tetap kawan baik..
Dah la..aku tak tau nak citer ape lagi dah...apa-apa pun aku sentiasa berharap hari esok dan seterusnya menjadi lebih baik buat kita semua...ok la..Selamat Malam semua...dada~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...